F/A-18 Hornet – szwajcarskie tygrysy
Od AIR14 PAYERNE i zamieszczenia poprzedniej porcji zdjęć z pokazów minęło trochę czasu. Dziś kolejna ich porcja – tym razem samolot F/A-18 Hornet Szwajcarskich Sił Powietrznych. Szwajcarzy w 1993 roku zakupili 26 F/A-18C oraz 8 F/A-18D. Samoloty te używane są do obrony własnej przestrzeni powietrznej i są oznaczone jako F-18C/F-18D. W toku eksploatacji utracono 2 maszyny. Pierwszą w 1998 roku, drugą nie tak dawno, bo 2013 roku. Co ciekawe – tylko dwa z zakupionych samolotów zbudowano w USA. Pozostałe zmontowano w zakładach Swiss Aircraft Systems w Emmen.
Konstrukcja i użytkownicy
Kilka słów o samolocie. Konstrukcja ta powstała na bazie Northropa YF-17 Cobra, prototypu, który przegrał rywalizację z General Dynamics F-16 Fighting Falcon na lekki myśliwiec dla Sił Powietrznych USA i krajów NATO. Mimo przegranej w tym konkursie dwusilnikowa maszyna wpisała się w potrzeby Marynarki Wojennej, która szukała następcy dla swoich maszyn pokładowych. W roku 1975 ogłoszono wybór projektu YF-17, a w roku 1977 maszynę nazwano F-18 Hornet. Planowano stworzenie trzech wersji o różnym przeznaczeniu, jednak z czasem zdecydowano się na maszynę, która będzie mogła wykonywać bardzo szeroki zakres zadań. Otrzymała ona ostateczną nazwę F/A-18.
Pierwszy seryjny samolot F/A-18A Hornet został oblatany 1 kwietnia 1980 roku. Wersje A i C są jednomiejscowe, a B i D – dwumiejscowe. Samoloty w wersji F/A-18A/B oprócz Stanów Zjednoczonych zakupiły Kanada, Australia i Hiszpania. W połowie lat 80. rozpoczęto proces zwiększania możliwości bojowych „Horneta”. Wersje te otrzymały oznaczenia F/A-18C oraz F/A-18D. W samolotach wprowadzono dodatkowe wyposażenie oraz nowe typy uzbrojenia. Pierwszy F/A-18C został oblatany 3 września 1987 roku. Samoloty tej wersji zakupiły Kuwejt, Szwajcaria, Finlandia oraz Malezja.
W połowie 1996 roku firma McDonnell Douglas przygotowała ofertę dostawy dla Polskich Sił Powietrznych samolotów F/A-18 Hornet. Jego konkurentami w przetargu na maszynę dla naszej armii były amerykański Lockheed Martin F-16C/D Fighting Falcon, szwedzki SAAB JAS-39 Gripen oraz francuski Dassault-Breguet Mirage 2000. W przypadku wygranej Horneta, znaczna cześć elementów przyszłych maszyn miała być produkowana w zakładach PZL Mielec. A wspomniane zakłady miały się także stać centrum remontowym na Europę Środkową i Północną.
Obecne w produkcji znajdują się już wersje F/A-18E/F Super Hornet oraz F/A-18G Growler. Ostatni z nich jest wyspecjalizowaną maszyną przeznaczoną do walki elektronicznej. Maszyny poszczególnych odmian produkcyjnych dla laika z zewnątrz zbytnio się nie różnią. Tak naprawdę samoloty serii E/F/G to pod względem konstrukcyjnym całkiem nowe maszyny. Zwiększono długość kadłuba, przekonstruowano skrzydła i zastosowano nowe silniki. Całość zmian zaowocowała powstaniem jednej z najnowocześniejszych maszyn generacji 4+.
Minigaleria
Poniżej zapoznasz się z kilkoma zdjęciami z wystawy statycznej na pokazach Air14 Payerne. Samolot F/A-18C numer burtowy 011 z charakterystycznym malowaniem usterzenia.