Zarejestruj się

9 + 3 =

Hasło zostanie wysłane na twojego e-maila.

Dość olewania – nieco inaczej o kampanii

Dość Olewania to inicjatywa grupy Obywatele decydują. Bezpośrednio przed wyborami samorządowymi postanowiła ona przypomnieć Polakom, jaką mają siłę na co dzień i jak traktują ich politycy. Spot, w którym możemy zobaczyć aktorkę Julię Kamińską jest mocny. Bardzo mocny, ale taki powinien być, inaczej nie zwróci na siebie uwagi, a przez to na problem do którego się odnosi. Dość olewania. Trafnie? Celnie? Niezaprzeczalnie tak. Tu niestety zaczyna się problem dla Telewizji Polskiej i Polskiego Radia. O ile jeszcze Polskie Radio odniosło się do odmowy emisji wspomnianej kampanii wydając oświadczenie (treść poniżej), to Telewizja Polska nawet nie pofatygowała się o wydanie oświadczenia, tylko poinformowała INSPRO, że kampania nie zostanie wyemitowana.

Taki oto przypadek

Instytut Spraw Obywatelskich (INSPRO) zamieścił na swojej stronie wysłane przez Polskie Radio oświadczenie:

Z przykrością zawiadamiam, że Państwa kampania „Obywatele decydują”, zgłoszona do emisji w Polskim Radiu S.A. w ramach bezpłatnego czasu antenowego przydzielanego organizacjom pożytku publicznego, została odrzucona.

   Informuję o tym z żalem, ponieważ jej merytoryczny sens jest ważny, zwłaszcza w trakcie toczącej się samorządowej kampanii wyborczej. Powodem decyzji był estetyczny wyraz spotu, w którym użyto wulgaryzujących środków wyrazu, co powodowało jego obsceniczny charakter. Oparcie całego, z definicji informacyjnego przekazu, na sformułowaniu związanym ze sferą załatwiania potrzeb fizjologicznych jest niepotrzebną, obcą Polskiemu Radiu, tabloidyzacją treści.

   Przypominam, że jednym z głównych zadań misyjnych mediów publicznych jest odpowiedzialność za słowo, co wyraża się także troską o sposób prowadzenia debaty publicznej i używany w niej język. Naszym zdaniem chęć zwiększenia siły przekazu poprzez kontrowersje związane z używanym słownictwem nie dość tłumaczy wprowadzanie na antenę sformułowań sprzecznych choćby z dobrym wychowaniem. Zwielokrotnienie negatywnego efektu poprzez częste powtarzanie użytych sformułowań w ramach realizowanej kampanii byłoby sprzeczne ze standardami i celami Polskiego Radia S.A. jako nadawcy publicznego. W naszej opinii byłoby to także naruszenie art. 18. ust. 7 ustawy o radiofonii i telewizji który stanowi, że nadawcy dbają o poprawność języka swoich programów i przeciwdziałają jego wulgaryzacji.

Co to za mechanizm?

Czy takim postępowaniem Polskie Radio i Telewizja Polska nie zachowują się wulgarnie wobec słuchacza i widza? Każdy obywatel ma prawo wiedzieć, co zdziałał człowiek, na którego on zagłosował. Gdzie tutaj „misja” tych podmiotów? Czy dwóch wspomnianych bohaterów ma w świadomości, że podobnie jak urzędnicy, tak i oni utrzymują się z podatków, które płacimy? Tak z podatków, bo abonament RTV można potraktować jak podatek, który musi płacić każdy posiadacz radia czy telewizora.

Każdy z nas ma prawo do informacji dotyczących osób publicznych. Gwarantuje to mi czy Tobie ustawa z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej. Ustawa precyzuje konstytucyjny zapis art. 61 o prawie obywateli do informacji o działaniach władz publicznych.

Obywatel ma prawo do uzyskiwania informacji o działalności organów władzy publicznej oraz osób pełniących funkcje publiczne. Prawo to obejmuje również uzyskiwanie informacji o działalności organów samorządu gospodarczego i zawodowego a także innych osób oraz jednostek organizacyjnych w zakresie, w jakim wykonują one zadania władzy publicznej i gospodarują mieniem komunalnym lub majątkiem Skarbu Państwa.

Dlaczego media publiczne ograniczają możliwość poznania tej kampanii przez zwykłego obywatela? A może same nie chcą zostać pociągnięte do „odpowiedzialności”? Wszak to głównie w nich lansują się ci, do których prześwietlenia zachęca ta kampania.

Zdjęcie: zrzut ekranu youtube.com/user/INSPROmedia

O Autorze

Cieszę się, że dotarłeś do tego miejsca. Liczę, że powyższy wpis Ci się spodobał. Jeśli tak, to uczyń mi ten zaszczyt oraz przyjemność - polajkuj, skomentuj lub udostępnij powyższy tekst. Bardzo łasy jestem na takie pochlebstwa. To one sprawiają, że mam więcej energii by sprawić Ci dobrze tym, co robię. Twoje niewinne kliknięcie sprawi, że więcej dobrych ludzi trafi do tego miejsca. Dla Ciebie to małe kliknięcie, dla mnie duża szansa. To jak będzie, pomożesz mi?

Podobne Posty

  • Konrad

    media niby mają byćwolne a i tak czy siak mimo wszystko są upolitycznione

    • Kasia Kamińska

      nigdy takie nie były i nie będą

    • Anita Kłos

      i nie ma w nich nic sensownego

  • Pal licho media prywatne, bo właściciel decyduje co upublicznia. Ale tak jak piszesz media publiczne dalej są upolitycznione

    • Gosia Król

      od zawsze takie były

  • Kasia Kruk

    I tak się nie zmienią

  • Karolina Niezgoda

    a czy kiedyś czymś sensownym się zajmowali


Warning: A non-numeric value encountered in /public_html/wp-content/plugins/ultimate-social-media-plus/libs/controllers/sfsi_frontpopUp.php on line 64