Zarejestruj się

six − 4 =

Hasło zostanie wysłane na twojego e-maila.

Jak przyśpieszyć własny metabolizm

Mogę się założyć, że znasz takich, którzy konsumują ogromne porcje posiłków, do tego słodycze i inne desery i maja stałą wagę. Znasz zapewne także takich, którzy ograniczają porcje, a mi mimo to ich waga rośnie. Od czego to zależy? Czy liczenie kalorii i eliminacja tłuszczy ma sens? Odpowiedzialny za to jest nasz metabolizm. To od niego zależy jak duże ilości kalorii spalamy. Ale czym właściwie jest metabolizm? W wielkim skrócie metabolizm to wszystkie zjawiska związane przemianami energetycznymi w żywych komórkach. Procesy te pozwalają komórkom na wzrost i rozrost, a także odpowiadać na bodźce płynące z zewnątrz.

Co wpływa na nasz metabolizm

– Klimat – ma znaczny wpływ na nasz metabolizm i jego szybkość, im chłodniejszy klimat tym jest on wyższy, a im cieplejszy tym wolniejszy.

– Wiek – im jesteśmy starsi tym nasz przemiana materii zaczyna zwalniać, coraz wyrażniej widać to po 25 roku w tempie 5-10% na każde kolejne 10 lat.

– Płeć – mężczyźni z natury mają wyższy metabolizm od kobiet, wynika to tak z większej liczby mięśni u mężczyzn, a tkanki tłuszczowej u kobiet.

– Geny – wpływają nie tylko na prędkość naszego metabolizmu, ale także na wiele innych cech, które dziedziczymy po przodkach.

– Waga i budowa ciała – w zależności od proporcji i ilości w szczególności tkanki mięśniowej i tłuszczowej w ciele, tym większe istniej e zapotrzebowanie na energię by funkcjonowały w prawidłowy sposób.

– Temperatura ciała – we wszelkich stanach chorobowych, gdzie objawem jest podwyższona temperatura, podnosi się tępo przemiany materii o około 10% na każdy stopień Celsjusza powyżej normy.

Przyspiesz metabolizm

– Pamiętaj o śniadaniu. Nawet jeśli nie masz na nic ochoty i nie odczuwasz głodu zjedz coś wartościowego, bo po pew­nym cza­sie będziesz miał napad głodu. Ponadto w trakcie dnia bę­dziesz mniej jadł, a posiłek zjedzony w czasie krótszym niż go­dzi­na od pobudki przy­spie­sza me­ta­bo­lizm.

– Systematyczny ruch to więcej mięśni. To najlepszy i najskuteczniejszy sposób żeby przyśpieszyć nasz metabolizm. Każdy kilogram tkanki mięśniowej zużywa nawet do 130 kalorii dziennie – bez żadnego wysiłku. By budować tkankę mięśniową rozpocznij trening siłowy, najlepiej pod okiem specjalisty by nie popełnić błędów w pierwszej fazie.

– Ćwiczenia aerobowe. Prowadź taką aktywność fizyczną przy, której osiągniesz 85 proc. tętna mak­sy­mal­ne­go. Można go ob­li­czyć za pomocą wzorów sa­mo­dziel­nie lub wykorzystać urządzenia elektroniczne. Pewną podpowiedzią może być tu zasada 3x30x130. Lecz tu powinniśmy wprowadzać organizm na wyższe obroty. Trening aerobowy utrzymuje podwyższony poziom metabolizmu jeszcze przez dłuższy czas po zakończeniu ćwiczeń.

– Właściwa dawka snu. Twój organizm, by właściwie funkcjonował jego metabolizm potrzebuje właściwej ilości snu do regeneracji. Im młodsza jest dana osoba tym więcej go potrzebuje. Po 25 roku życia jest to około 8 godzin snu.

– Regularne i częste posiłki. Gdy przeciągasz czas między posiłkami twój organizm przestawia się w tryb przetrwania. Efektem tego jest zwolnienie metabolizmu. Organizm każdą nadliczbową kalorię przetworzy na tkankę tłuszczową. Dlatego więcej, mniejszych posiłków i o regularnej porze.

– Wartościowe posiłki. Spożywaj produkty bogate w białko i zielone warzywa. W szczególności one dostarczają zazwyczaj mniej kalorii niż organizm potrzebuje na proces trawienia.

– Przyprawy, zielona herbata, kawa. Substancje zawarte w tych produktach pozytywnie wpływają na proces trawienia i przemiany materii w naszym organizmie. Kapsaicyna i jej pochodne, zawarte na przykład w papryczce chilli, pieprzu czarnym czy curry przyspiesza spalanie tłuszczów.

– Pij wodę. Pijąc zimną wodę zwłaszcza przed posiłkiem organizm musi przeznaczyć energię na jej ogrzanie do temperatury ciała. Pamiętaj tylko nie pij wody po posiłku, w ten sposób rozcieńczysz tylko soki trawienne. Chłodny prysznic będzie miał podobny skutek.

– Suplementy. Musisz uzupełniać mikro i makroelementy, zwykły preparat witaminowy wystarczy. Nie polecam stosowania substancji przyśpieszających spalanie tłuszczu poprzez produkcję większej ilości ciepła. Zaburzają one termostat organizmu i mogą doprowadzić w skrajnym przypadku do śmierci.

Uważaj

Jeśli chcesz poprawić wygląd sylwetki, przyśpieszenie metabolizmu pozwoli Ci osiągnąć ten cel przy takiej samej ilości spożywanych kalorii. Jednak zbyt szybkie odchudzanie może tylko negatywnie odbić się na Twoim zdrowiu. Jeśli chcesz zbić wagę o kilka kilogramów to zaplanuj ten proces. Porozmawiaj z dietetykiem, instruktorem na siłowni – bez wahania udzielą ci kilku wskazówek. Zbyt szybkie pozbywanie się kilogramów długofalowo może doprowadzić do problemów z układem pokarmowym i zaburzeń odżywiania. Kluczem do sukcesu w tym przypadku jest stopniowy spadek wagi pod kontrolą specjalisty.

O Autorze

Cieszę się, że dotarłeś do tego miejsca. Liczę, że powyższy wpis Ci się spodobał. Jeśli tak, to uczyń mi ten zaszczyt oraz przyjemność - polajkuj, skomentuj lub udostępnij powyższy tekst. Bardzo łasy jestem na takie pochlebstwa. To one sprawiają, że mam więcej energii by sprawić Ci dobrze tym, co robię. Twoje niewinne kliknięcie sprawi, że więcej dobrych ludzi trafi do tego miejsca. Dla Ciebie to małe kliknięcie, dla mnie duża szansa. To jak będzie, pomożesz mi?

Podobne Posty

  • Karolina Niezgoda

    I tak nic nie jest w stanie zastąpić solidnej dawki ruchu, zwłaszcza na świeżym powietrzu ;)

    • Nina Kurzyna

      potwierdzam :)

      • Fakt widziałem jak czasami się „katowałaś” ;)

  • Już drugi raz w życiu się solidnie odchudzam, pierwszy był 8 lat temu. Widzę kurde różnicę wieku – idzie wolniej, duużo wolniej. Ale idzie, to najważniejsze – w ten weekend byłem na szkoleniu i ludzie, których poznałem rok wcześniej mnie nie poznali. Czyli się da się, nawet jak ktoś ma prawie 40-kę na karku :)

    • ja mam tendencje to spadku wagi w okolicach wakacji i powrotu w okresie zimy ;)

  • Anita Kłos

    Zapomniałeś o grapefruitach, także przyczyniają się do przyśpieszenia metabolizmu, a są niezmiernie smaczne ;)

    • fakt grapefruity i seler to magiczne składniki ;)

  • Gosia Król

    najważniejszy jest i tak wysiłek fizyczny i zbilansowane posiłki bez nich nie ruszymy ;)

    • Co do wysiłku – jest nieodzowny jeśli chodzi i podbicie metabolizmu a przez to zbicie wagi, do tego jakaś fajna dieta ;)

  • Kasia Kamińska

    Kilka zgrabnych rad. Trafnie to zebrałeś. Ktoś kto miał zamiar pozbyć się kilku gramów tłuszczyku na pewno znajdzie tu coś dla siebie ;)