Zarejestruj się

3 × 1 =

Hasło zostanie wysłane na twojego e-maila.

Mała wielka zmiana – nowa piramida zdrowego żywienia

W dniu wczorajszym Instytut Żywności i Żywienia opublikował nową piramidę zdrowego odżywiania. Skonstruowana została ona na bazie najnowszych zaleceń Światowej Organizacji Zdrowia. Za jej podstawę uznano ruch, na drugim miejscu znalazły się warzywa i owoce. Natomiast nasza dieta powinna zawierać jak najmniej cukrów, tłuszczu i mięsa.

Przede wszystkim ruch

Nowa piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej, poprzez dodanie tego drugiego członu podkreśla jak bardzo istotny jest w niej ruch. Każdy rodzaj aktywności fizycznej jest ważny bez względu czy to będą gry zespołowe czy sport indywidualny. Najważniejsze by wysiłek był regularny i trwający ponad 30 minut dziennie. Wysiłek fizyczny sprawia, że wydzielane są przez nasz organizm korzystne substancje oraz wpływa on pozytywnie na przemianę materii- chroniąc przed nadwagą i otyłością.

Podstawą diety warzywa i owoce

Wśród wszystkich produktów jakie spożywany nowa piramida żywieniowa za najważniejsze uznaje warzywa i owoce.  Zdetronizowały one produkty zbożowe i nabiał. Powinny one stanowić ponad połowę dziennej racji żywnościowej. Uważać jednak należy by trzy czwarte dziennego spożycia powinno przypadać na warzywa, a jedna czwarta – na owoce.

Źródło: Instytut Żywności i Żywienia

Ostatnie miejsce na podium

Na trzecim miejscu nowa piramida żywienia zgrupowała produkty zbożowe, z naciskiem na te pełnoziarniste. Powinny one towarzyszyć większości naszych posiłków. Kolejne miejsce to produkty mleczne. Zaleca się dziennie co najmniej dwie duże szklanki mleka, które można zastąpić także produktami pochodnymi jak jogurt i kefir, a także częściowo – serami.

Mięso traci na wartości

Poza podium, na piątym miejscu znalazły się produkty mięsne, które powinny stanowić dodatkiem do warzyw oraz produktów pochodzących od zbóż. Najbardziej pożądane są tutaj ryby i jaja, a najmniej czerwone mięso i przetworzone wędliny. Powinno być ono spożywane w ilości nie większej niż około 0,5 kg tygodniowo.

Jak najmniej tłuszczu

Ostatnie miejsce, nowa piramida żywienia i żywności przeznacza na tłuszcze, których spożycie powinno być jak najmniejsze. Szczególnie tłuszczów zwierzęcych, które powinniśmy zamienić na odpowiedniki roślinne.

Cenne wskazówki

Nowa piramida zdrowego żywienia marginalizuje miejsce dla cukru i słodyczy, zaleca się wręcz ich unikanie. Proponuje się je zastąpić owocami i orzechami. Ponadto powinno się ograniczyć spożycie soli, a smak wzbogacać ziołami, takimi jak rozmaryn, oregano, tymianek, kurkuma, imbir i cynamon – poprawiają nie tylko aromat posiłków, ale także dostarczają wielu cennych składników. Podkreśla się także znaczenie dla naszego zdrowia wypijania dużej ilości płynów – co najmniej 1,5 litra dziennie.

Więcej informacji na Instytut Żywności i Żywienia

O Autorze

Cieszę się, że dotarłeś do tego miejsca. Liczę, że powyższy wpis Ci się spodobał. Jeśli tak, to uczyń mi ten zaszczyt oraz przyjemność - polajkuj, skomentuj lub udostępnij powyższy tekst. Bardzo łasy jestem na takie pochlebstwa. To one sprawiają, że mam więcej energii by sprawić Ci dobrze tym, co robię. Twoje niewinne kliknięcie sprawi, że więcej dobrych ludzi trafi do tego miejsca. Dla Ciebie to małe kliknięcie, dla mnie duża szansa. To jak będzie, pomożesz mi?

Podobne Posty

  • Człowiek kiedyś zwariuje od tych zmian :) Co rok coś nowego, ale prawda jest taka, że najpierw trzeba chcieć coś zmienić w swoim życiu i diecie :) Mam nadzieję, że w końcu każdy zacznie się bardziej zastanawiać nad tym co wkłada do sklepowego koszyka robiąc zakupy ;)

    • Myślę, że to pozytywne zmiany. Postawienie na ruch jako podstawę piramidy to idealny strzał zwłaszcza w czasach gdy coraz większy odsetek społeczeństwa w szczególności dzieciaków ma nadwagę i otyłość.

  • Na co dzień staram się kierować racjonalnym żywieniem, słuchać swojego ciała i sprawdzać co mi służy, a co nie. Taka piramida jak najbardziej mi odpowiada, muszę tylko wprowadzić do swojego życia więcej ruchu i będzie super:)

    • W takim radzie działaj, im więcej ruchu tym lepiej. Sam teraz poświęcam na niego ponad 10 godzin tygodniowo ponad to co mam w pracy. ;)

  • No cóż, myślę że wypełniam sporą część z tych wskazówek w piramidzie. Jest ruch, są warzywa (przeróżne) i owoce, a produkty pełnoziarniste też goszczą na naszym stole. To jedyny plus choroby męża – musiałam skupić się na odpowiednim żywieniu i przygotowywaniu wartościowych posiłków :-)

    • Ruchu także mam ostatnio sporo, dietę uskuteczniam – czyli także staram się dostosować w pełni do nowej piramidy. ;)

  • O, super sprawa. Dzięki za podrzucenie interesujących informacji, na pewno się przydadzą. Mięso w większości odstawiłyśmy już jakiś czas temu, teraz czas na słodycze.

  • Karolina Niezgoda

    Co kilka, kilkanaście lat zmieniają się standardy żywienia. Jedne diety odchodzą w niepamięć inne z kolei zdobywają szturmem swoich „wyznawców” ;)

    • Tak to już bywa, nic w naszym świecie nie jest stałe. Wszystko się zmienia, także wspomniana piramida. ;) 2

  • Kasia Kruk

    Od zawsze wiadomo było, że ruch jest podstawą zdrowego ciała i ducha. Szkoda, że dopiero teraz tak mocno to zaakcentowano ten element. Może więcej osób zacznie teraz zwracać na to większą uwagę.

    • Trzeba się tylko cieszyć, że ruch został w niej tal mocno zaakcentowany. Może w końcu wiele osób to zauważy, że ruch to jednak podstawa zdrowego organizmu plus atrakcyjnej sylwetki. ;)

  • Anita Kłos

    Żadna piramida nie pomoże, jak sami nie będziemy chcieli zmienić swoich nawyków. Niemniej jednak znalezienie się owoców i warzyw u podstaw (zamiast pieczywa) i sugerowanie dużej dawki ruchu jest ogromnym krokiem naprzód

    • Zgadza się jeśli sami nie będziemy chcieli tego zmienić, to żadne piramidy, zalecenia czy nawet wskazania od lekarza nie pomogą.

  • Gosia Król

    Wiele osób powinno ją wydrukować i przykleić do lodówki, wtedy może by zrozumieli, że to co w nich mają nie zawsze ma dobry skutek dla ich organizmów. ;)

    • Ja co prawda jej nie drukowałem, ale zmieniłem zwoje nawyki i regularnie uczęszczam na siłownię. Dzięki temu widzę już spore zmiany.

  • Kasia Kamińska

    Owoce, warzywa, ruch na świeżym powietrzu?! – Minister Waszczykowski ostatnio powiedział co myśli o wegetarianach i rowerzystach. :P

    • Pewnie mu wstyd za to co powiedział, bo trochę się ośmieszył przed tymi dwoma grupami. ;)